Itinerari 3 dies

Aquest és un itinerari tranquil de tres dies per conéixer llocs una mica diferents dels habituals. Esperem que us agradi!

Cliqueu damunt les imatges per agrandir-les!

Dia 1.- Matí

Cala Sant Esteve, Torre d’en Penjat, Fort Marlborough

planol itinerari sant esteve

Itinerari.- Clica damunt la imatge per fer-ho més gran

Cala Sant Esteve

Visita a la cala de Sant Esteve, un lloc històric per excel·lència que a més, és un bonic racó. Podem deixar el cotxe abans de baixar a la cala (hi ha un pàrking senyalitzat) o bé, baix a la cala o al final que hi ha un altre aparcament, però normalment a l’estiu no hi ha lloc, així que és millor deixar-lo al pàrking de dalt. Des d’aquí hi ha un caminet senyalitzat per baixar a la cala.

Fort Marlborough

El primer que trobem es el final de la cala, unes casetes, i a la primera cantonada, part del petit port i al camí de cavalls enfront. Si continuem bordejant la cala, podrem veure les aigües, les barques i també, les casetes vora mar. Uns metres més endavant trobarem el Fort Marlborough a la nostra dreta. Imperdible la visita, ja que ens il·lustra sobre la història del lloc i ens permet recórrer part dels seus passadissos subterranis, el fossar, i també la part central on hi havien els canons.

Després del Fort Marlborough podem continuar camí endavant. A la nostra Esquerra veurem unes roques “retallades”, són l’efecte de l’extracció de la pedra “marés” per fer el Fort i altres construccions, que ha deixat un paisatge molt peculiar per on podem caminar i passejar.

Torre d'enPenjat y alrededores

Torre d’en Penjat

Al acabar la carretera trobem una mena de torre que no es una torre defensiva, sinó que va ser un forn de bales. Per a la dreta d’aquesta “torre” hi ha un petit camí que ens puja a la part de dalt de la cala, des de on tenim una panoràmica de la bocana del port i on podem veure a la nostra dreta una torre, aquesta sí, defensiva: la torre d’en Penjat (també anomenada torre de Stuart). Podem seguir els camins consolidats (els camins fets pel pas de la gent) i arribar a la torre per veure-la de prop i tenir una idea de les seves mides, etc., i fer fotos tot passejant.

Dia 1.- Tarda

Es Castell, Cales Fonts, Poblat de Trepucó, Port de Maó

P1020270es Castell

Ajuntament Es Castell

Si continuem en aquesta zona est de l’illa, ens podem quedar a dinar pels voltants de Maó, a Maó, al port de Maó, o a la població des Castell o a qualsevol dels seus bars i restaurants del seu bonic port de Cales Fonts.

A la tarda ens podem arribar (si no hem menjat allà) a Es Castell. La seva plaça de l’esplanada es molt peculiar per tenir encara tres dels quarters britànics del segle XVIII i l’edifici de l’Ajuntament, fets pels anglesos. Baixar al seu port de Cales Fonts és imperdible. Pots passejar i menjar o prendre alguna cosa al costat mateix de l’aigua.

Cales fonts

Després ens podem apropar al poblat talaiòtic de Trepucó, al costat de Maó. En aquest poblat podrem veure alguns dels monuments talaiòtics més significatius, com són una taula, i un gran talaiot, tot i que el poblat té molt més per mostrar-nos.

Illa del Rei (Port de Maó)

Illa del Rei

L’últim pas serà el Port de Maó, un dels ports naturals més grans del món, amb sis quilòmetres de llargària. Si ens hem fixat al matí, a la cala San Esteve vam veure la bocana del port, i des de Maó, podem veure la seva colàrsega (el final del port). Al mig del Port hi veurem algunes illes, la més significativa, l’illa del Rei, on va desembarcar el Rei Alfons III el 1287 per conquerir Menorca; també podem veure a l’altra banda la base naval amb la seva illa Pinto i el seu rellotge.

Aquí hem de passejar per tot el Passeig Marítim i gaudir de l’entorn.

Dia 2.- Matí

Tram camí de cavalls: Cala Galdana-Cala Mitjana (platja verge)

planol itinerari ciutadella

Itinerari.- Clica damunt per fer-ho més gran

Abans de començar aquest itinerari convé dur botelles d’aigua i també alguna cosa de menjar, protecció solar i barrets o gorres. És un itinerari idoni per endur-se l’esmorzar, passar una estona a la platja i tornar.

Cala Galdana des del mirador

Aquest itinerari comença a Cala Galdana. Just abans d’entrar a la cala, a la rotonda, trobem una desviació a l’esquerra amb una senyal d’un mirador. Hem d’agafar aquest camí de l’esquerra. Els miradors estan situats a la nostra dreta, però si no ho trobem, el millor es deixar el cotxe en un dels pàrkings que hi trobem en bateria i anar caminant fins el final, que acaba en una rotonda.

Des d’aquí, veurem senyalitzats dos miradors: un que mira Cala Galdana des de dalt del penyal, i un altre que mira cap a Mallorca. Segons el temps que faci, es pot veure perfectament l’illa veïna.

Cala Mitjana

En aquest mateix carrer trobarem senyalitzat per anar a Cala Mitjana, i tot seguit, veurem les senyals del camí de cavalls: dos tires una de color vermell i una altra blanca senyalen el camí GR, i també, les fites de fusta senyalitzen el camí de cavalls, el número del tram i un número que ens diu a quina fita del tram estem. Agafarem el camí de cavalls cap a Cala Mitjana. És un camí tranquil, amb ombra i fàcil de fer.

Abans d’arribar a Cala mitjana el camí es bifurca en dos, un a la nostra dreta que va a un mirador i un altra que continua més o menys recta, que va a Cala mitjana. Em d’anar a veure el mirador, ja que és un lloc amb unes vistes increïbles de la cala.

Després tornem per on hem vingut i agafem el camí cap a la cala. Ens hem de fixar de no agafar algun altre camí rural que hi ha, només ens hem de fixar en que seguim les fites de fusta i indicacions de que estem al camí de cavalls, ja que per la zona hi ha més camins.

Cala Mitjana té dues platges, una gran i ample, i un altra petitona, Mitjaneta. Qualsevol de les dues és fantàstica. Gaudiu del temps, de la platja, d’un bany si es estiu i d’un bon àpat.

Podem dinar per Cala Galdana o anar fent camí cap a Ciutadella, on passarem la tarda.

Dia 2.- Tarda

Ciutadella-Cala en Brut-Pont d’en Gil

planol itinerari Mitjana

Itinerari.- Clica damunt per agrandir imatge

De Ciutadella veurem el centre històric, un recorregut que pot començar per la plaça des Born, on està l’ajuntament, carrer major des born, Plaça de la Catedral, Carrer Ca’l Bisbe, Ses Voltes, … s’han de caminar els camins estrets dels voltants de la catedral. Imperdible el seu bonic port. Des de la part de darrera de l’Ajuntament podrem pujar a dalt d’uns dels bastions de la antiga muralla des d’on tenim una panoràmica del port.

Carrer des Palau

Quan acabem la nostra visita a Ciutadella, hem d’agafar la carretera que ens dur a Cala’n Blanes per dirigir-nos a Cala en Brut. Les indicacions són una mica febles, però si ens fixem veurem que pintat en la carretera trobarem indicacions i també en alguns cartells turístics. Si no ho trobem, el millor es preguntar. Les plataformes de bany de Cala en Brut, són una bona alternativa a les platges. Sempre que la mar ho permeti, no ens podem anar sense fer un bany.

P1040603Cala en Brut

Cala en Brut

Per anar a la nostra última visita de la tarda, hem d’agafar direcció a l’urbanització de “los Delfines”, al costat mateix de Cala en Brut. Aquí tenim que anar cap a la nostra dreta mirant la mar, de manera que arribem al final de l’urbanització. Ens hi podem fixar amb les “marques” del camí de cavalls, ja que el Pont d’en Gil es troba al mig del camí, ja sabeu, una ratlla blanca i una vermella que podeu veure als postes de les senyalitzacions i a les faroles. En un camí sense sortida, veureu els cartells del camí de cavalls.

P1040597Pont denGil Montse

Pont d’en Gil

Hem d’agafar aquest camí, que ens senyalitza el Pont d’en Gil, i caminar uns pocs minuts. Aquí el paisatge es pedregós i quasi desèrtic. Des de l’inici del camí ja podem veure una estaca de fusta amb un petit cartell al fons. Hem d’anar fins allà. El cartell ens diu que estem al Pont d’en Gil, un lloc per fer fotos i veure el joc entre la mar i la roca que han acabat en aquest bonic paratge natural.

Dia 3.- Matí

Favàritx- Tram Camí de Cavalls: Cala Presili-Cala Tortuga (platges verges)

planol itinerari favaritx

Itinerari.- clica per agrandir imatge

Imprescindible dur aigua, protecció solar, barret o gorra i alguna cosa per menjar. També és un bon lloc per esmorzar a la platja. No oblideu que totes les deixalles les heu de dur amb vosaltres fins arribar a un lloc on hi hagin papereres. No s’ha de deixar cap resta de rés pel camí ni a la platja.

Favàritx

Favàritx és un punt geològic important i curiós. Només arribar,  veurem una bassa temporal que dóna un caire màgic al lloc reflectint tot el que hi ha als voltants, es la bassa des cos d’es síndic. Òbviament si anem a l’estiu estarà seca i no podrem gaudir d’aquesta imatge. Als voltants del far veurem conglomerats, roques i pissarres.

Al far és una de les imatges més conegudes de l’illa. Jo aconsello caminar pels voltants, veure els diferents tipus de roca i gaudir d’aquest paisatge que molts anomenen com a “lunar”. No oblideu que no es pot agafar cap pedra, i molt menys, rebassar-la.

P1140731CamiCavalls Presili

Estaca (fita) Camí de Cavalls

Després de donar una volta pels voltants del far, anirem cap al camí de cavalls. Podem anar a peu des del pàrking del far. Agafem la carretera i a la nostra Esquerra veurem l’entrada del camí de cavalls senyalitzada per anar a Cala Presili i Cala en Tortuga, dos platges verges.

El camí no té cap ombra, però no és desèrtic, aquí podem veure molta “mata” amb el seu bonic color verd. Trobarem una bifurcació que ens fa decidir si anar cap a Cala Presili o Cala en Tortuga, al meu consell és anar primer a Cala Presili i gaudir del lloc, baixant fins a la platja.

P1140718Tortuga i bassa morella

Cala en Tortuga i bassa Morella

Aquí podem esmorzar i fer un bany. Després podem continuar cap a Cala Tortuga, semblant a l’anterior. Des de la part de dalt del camí, abans de baixar cap a la platja, podem veure la bassa den Morella, just uns metres darrera la platja. Un paisatge que et fa sentir la propietària d’aquest petit món.

Podem menjar a Mercadal, poble gastronòmic.

Dia 3.- Tarda

Far de Cavalleria- Port de Sanitja- Ruïnes romanes de Sanitja- Fornells

Cap de Cavalleria

Cap de cavalleria

En el far de cavalleria sorprèn la seva alçada i el penya-segat que cau quasi vertical cap el mar. Des d’aquí podem veure la illa des Porros i una cova que va ser un amagatall militar de la guerra civil, a la que es pot entrar i que acaba amb un “furat” sobre el mar. Hem d’anar en compte, sobretot, si anem amb nens petits, ja que no hi ha cap barana de seguretat ni rés que ens alerti.

Per damunt de la cova veiem un terreny també pedregós i sec, i la resta del que van ser unes bateries.

De tornada, pararem al Port de Sanitja; no està senyalitzat, així que ens hi fixarem per que solen haver cotxes, i també, per que veurem petits embarcadors i algunes barques. Queda a la nostra dreta baixant quan tornem del far.

Port de Sanitja

Hem d’aparcar el cotxe i baixar caminant. El port és molt bonic, té l’encant de les coses petites i nostres, tot i que a l’estiu tot canvia. Passejar pels voltants o seure  al costat d’un dels petits molls o veure les seves clares aigües és del tot relaxant. Seieu una mica i mireu al voltant.

Enfront trobem una de les torres defensives de l’illa, la torre de Sanitja, en un estat molt precari. Si continuem per la carretera a pocs metres veurem les ruïnes del que va ser un assentament romà, i del que queden pocs vestigis. No hi ha lloc per parar, així que podem anar a peu o intentar cercar un lloc ampla a la carretera on deixar el cotxe sense molestar per veure aquestes restes. El lloc coincideix amb l’entrada senyalitzada al camí de cavalls.

IMG008Torre Fornells

Torre de Fornells

Després de Sanitja, anirem cap a Fornells, un poble mariner del que s’han de caminar tots i cadascun dels seus carrers, en especial, el passeig marítim, el carrer de tramuntana que dur fins a la torre de defensa de fornells i que passa per l’ermita de Lourdes. Aquesta torre ha estat reconstruïda i es pot visitar ja que te un petit centre d’interpretació.  També hem de veure les ruïnes del Castell de sant Antoni, en el mateix poble. Aquí tenim molt per descobrir, tot caminant. I no oblideu que d’aquí és la famosa “caldereta de llagosta”, tot un plaer gastronòmic.

Pulsa aquí para ver el artículo en castellano con google translate (traducción automática)

Click here to see this article in English with google translate  (automatic translation)