Catedral de Menorca

Abans de que Maó s’erigís com a capital de l’illa, el 1714,  Ciutadella havia estat la capital i també, la seu del clero i la noblesa, sent durant la època musulmana el lloc on es van establir comerciants i artesans.

Per això, tot caminant pels seus carrers del casc històric encara podem assaborir aquest caire noble, medieval, senyorial, i com no, eclesiàstic, sent un plaer passejar sobre els seus carrers empedrats, i per un nucli antic que està declarat com a Monument Històric Artístic Nacional, i per tant, protegit.

IMGP4094 blog

La parroquia Santa María de Ciutadella, va ser erigida com a Catedral de Menorca el 1795.

La Catedral de Menorca va ser construïda per ordre del Rei Alfons III, després de la seva conquesta de l’illa l’any 1287. Està construïda damunt del que fora una mesquita musulmana, de la que es va aprofitar el seu minaret, reconvertit en el que és l’actual campanar de la seu.

En aquells temps no hi havia a l’illa cap temple cristià (no oblidem que Menorca havia estat musulmana des del 903), de manera que es va ordenar formar diverses capellanies cristianes a Menorca, una d’elles, a Ciutadella.

La Catedral  està construïda amb pedra de marès,i té unes mides aproximades  d’uns 45 m de llargària, 14 d’amplada i 23 d’alçada.

P1020852 blog

Interior de la Catedral

La Catedral pertany a l’estil  gòtic català, però algunes de les seves parts presenten diferents  estètiques  fruit del pas del temps i del canvi de tendències, com l’estil neoclàssic que trobem a la seva façana i portal major, que va tapar part de la seva façana gòtica  original. Aquesta antiga  façana es va descobrir el 2010, aprofitant unes obres de restauració, i de la que actualment, es pot contemplar una part;  l’estil barroc que podem contemplar a la capella de les ànimes; o l’estil neoclàssic de la capella del Santíssim.

La porta de la llum situada a la part sud, que està situada en el lloc on hi era una de les tres portes originals.

El  1795, coincidint amb la institució del bisbat a l’illa, la Parròquia de Santa María de Ciutadella, va ser erigida com a Catedral de Menorca.

P1020866

Part exterior de la Catedral on podem veure el campanari i algunes gàrgoles.

Al llarg de la història la Catedral ha patit diversos atemptats. Serveixen d’exemple el que va patir per parts dels turcs el 1558, on es va destruir tot el seu mobiliari litúrgic, i també, on es van quedar molt perjudicades les seves estructures, arribant-se  a derruir,  pocs anys després, cap el 1626 una part de la seva volta. O també, el que va patir durant la guerra civil espanyola  on es va saquejar i perdre gran part del  patrimoni mobiliari (orgue, part de les vidrieres, les quatre campanes, …) i documental.

Curiositat:  Es diu que  durant les últimes obres de restauració de la Catedral es va trobar el que s’anomena una “càpsula del temps”, o sigui, un recipient tancat (que en aquest cas era de vidre)on s’introdueix informació que es vol transmetre a generacions futures.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 Antes de que Mahón se erigiera como capital de la isla, en 1714, Ciutadella había sido la capital, y también, la sede del clero y de la nobleza, siendo durante la época musulmana el lugar donde se establecieron comerciantes y artesanos.

P1080054

De frente, fachada principal de la Catedral. A la derecha está situada la puerta de la luz, ubicada donde se situaba una de las tres puertas originales.

Por ello, andando por las calles de su casco histórico todavía podemos saborear este aire medieval, señorial, y como no, eclesiástico, siendo un placer pasear sobre sus calles empedradas y por un núcleo histórico que está declarado como Monumento Histórico Artístico Nacional, y por tanto, protegido.

La Catedral de Menorca fue construida por orden del Rey Alfonso III tras la conquista de la isla, en 1287. Está construida sobre lo que fuera una mezquita musulmana, de la que se aprovechó su minarete, reconvertido en lo que es hoy el campanario de la catedral.

P1080055

Fachada principal, donde podemos ver la fachada de estilo neoclásico, y también, parte de la fachada (descubierta) original de estilo gótico.

En aquellos tiempos no existía en la isla ningún templo cristiano (no hay que olvidar que Menorca había sido musulmana desde el año 903), de modo que se ordenó formar varias capellanías cristianas en Menorca, una de ellas en Ciutadella.

La Catedral está construida con piedra de marés, y tiene unas medidas aproximadas de unos 45 m de longitud, 14 de anchura y 23 de altura.

La Catedral es de estilo gótico catalán, pero algunas de sus partes presentan diferentes estéticas fruto del tiempo y del cambio de tendencias, como el estilo neoclásico que encontramos en su fachada y portal mayor (que tapó parte de su fachada gótica original). Esta antigua fachada gótica se descubrió en 2010, aprovechando unas obras de restauración y de la que actualmente podemos contemplar una parte; el estilo barroco que podemos contemplar en la capilla de las Ánimas, o el estilo neoclásico de su capilla del Santísimo.

P1020865 blog

Detalle de una de las gàrgolas, cuya función era desaguar los tejados, evitando así el deterioro de las cubiertas por las lluvias.

La llamada “puerta de la luz”, situada en la fachada sur, está situada sobre la que fuera una de las tres puertas originales.

En 1795 coincidiendo con la institución del obispado en la isla, la que fuera Parroquia de Santa María de Ciutadella, fue erigida como Catedral de Menorca.

A lo largo de su historia, la catedral ha sufrido diversos atentados. Sirven de ejemplo el que sufrió por parte de los turcos en 1558, donde se destruyó todo su mobiliario litúrgico, y también, donde quedaron muy perjudicadas sus estructuras, llegándose a derruir pocos años después, hacia 1626, una parte de su bóveda. O también, el que sufrió durante la guerra civil española, donde se saqueó y perdió gran parte del patrimonio mobiliario (órgano, parte de sus vidrieras, las cuatro campanas, …) y documental.

Curiosidad: Se dice que durante las últimas obras de restauración de la Catedral se encontró lo que se conoce como una “cápsula del tiempo”, o sea, un recipiente cerrado (que en este caso era de cristal), donde se introduce información que se quiere transmitir a generaciones futuras.

Per saber més/Para saber más:

Treball molt interessant sobre la Catedral / Trabajo muy interesante sobre la Catedral

 Aspectes bàscis de la arquitectura gòtica/ Aspectos básicos de arquitectura gótica

Anuncis