La Mola

Esta entrada está en castellano y en catalán

Isabel II va fer una política defensiva del territori espanyol, i molt especialment, de les seves costes, fortificant els punts més vulnerables de ser envaïts o saquejats.

La Mola

La Mola

El 1848 va manar construir la Fortalesa que es va anomenar d’Isabel II en el seu honor, encara que més tard es coneixeria pel nom de la petita península on està situada: La Mola.

En aquells moments el Port de Maó es trobava precàriament defensat , ja que només quedaven les bateries de la costa del Castell de Sant Felip, que s’havia manat derruir-lo anys enrere, i algun altre foc creuat amb la península del Lazareto i la torre d’en Penjat.

Puerta de la Reina la Mola

Puerta de la Reina

Es feia necessari, doncs, defensar la bocana del Port.

Tot i que la Fortalesa va ser inaugurada el 1852, va trigar 25 anys en està acabada, el que va provocar que quedés obsoleta inclús abans de la seva finalització, ja que en el transcurs d’aquests anys, els sistemes d’artilleria va avançar molt, fet  que va provocar que a tota la península de La Mola, s’hagués de construir  modernes bateries per poder fer front al nou armament de les naus.

Batería del Clot la Mola

Batería del Clot de la Mola

La fortalesa mai va patir un atac.

Avui dia és visitable, tot i que, en la meva opinió manca més informació de la que podem trobar. La visita es ineludible.

Us esperen  galeries subterrànies, fossat, torres, galeria amb espitlleres, aljubs, bateries, hornabec,  canons, quarters, …. i una bona part de la nostra història, que com sempre, cal conèixer per valorar tot allò que tenim la sort de poder contemplar.

———————————————————————————————————————————————————————

Isabel II hizo una política defensiva del territorio español, y muy especialmente, de sus costas, fortificando los puntos más vulnerables de ser invadidos o saqueados.

Fortalessa / Fortaleza de la Mola (2)

En 1848 mandó construir la Fortaleza que pasó a llamarse de Isabel II en su honor, si bien más tarde, se conocería por el nombre de la pequeña península sobre la que está situada: La Mola.

En aquél tiempo el Puerto de Mahón estaba defendido de forma muy precaria, apenas con las baterías de costa del Castillo San Felipe (que había sido derruido años atrás) y algún fuego cruzado proveniente de la península del Lazareto y la Torre d’en Penjat.

lamolaBLOG (32)

Se hacía necesaria, pues, la protección de la bocana del Puerto.

Aunque la Fortaleza fue inaugurada en 1852, se tardó 25 años en construir, lo que provocó que quedara obsoleta aún antes de su finalización, ya que en el transcurso e estos años se vivió un notable avance en los sistemas de artillería, hecho que produjo que en toda la península de la Mola se construyeran modernas baterías para poder hacer frente al nuevo armamento de las naves.

Mola Entrada al Hornabeque la Mola

Hornabeque

La fortaleza nunca fue atacada.

Actualmente es visitable, si bien en mi opinión, hace falta más información de la que podemos encontrar. Su visita es del todo ineludible.    

Os esperan galerías subterráneas, foso, torres, galería aspillerada, aljibes, baterías, hornabeque, cañones, cuarteles,… y una parte de nuestra historia, que como siempre, es preciso conocer para valorar todo aquello que tenemos la suerte de poder contemplar.

**************************************************************************************************************************

Per saber més/Para saber más:

Pàgina oficial/Página oficial: http://www.fortalesalamola.com/

Pàgina/Pàgina  de M. Grau: http://monikagrau.blogspot.com.es/search/label/HISTORIA

Pàgina/Página Museu Militar de Menorca: http://www.museomilitarmenorca.com/la-mola-menorca.php

Bibliografia/Bibliografía:

Guía del Museo Militar, Fortaleza de la Mola y San Felipe” Fco. Fornals

Fortaleza de Isabel II en la Mola del Puerto de Mahón”, Fco. Fornals

La Fortaleza de Isabel II en el Puerto de Mahón”, J.L. Terron Ponce

La Mola, Fortaleza Isabel II”, Joana Catalá

Anuncis