Torre d’en Penjat

esta entrada está en castellano y en catalán

Es fantàstic comprovar que encara podem gaudir de bocins de la nostra història. Monuments i restes que ens permeten conèixer més sobre nosaltres i els nostres avantpassats.

Als voltants de la Cala Sant Esteva hi ha un petit turó conegut com el turó del turc o, també, turó d’en Penjat. Just aquí va ser construïda, cap el 1798, la torre de defensa coneguda com la Torre d’en Penjat, i també, com Torre Stuart, nom del general anglès que la va fer construir.

Entrada Torre d’en Penjat

La seva missió era defensar l’artilleria costanera. Les seves dimensions són petites,  però suficients per donar cabuda a una petita guarnició amb queviures per poder resistir un assetjament d’uns 10 dies (*).  A la seva part superior trobem una plataforma on es podia allotjar una o varies peces d’artilleria, que es situaven sobre una peça giratòria que permetia dirigir-la amb facilitat cap a l’objectiu.

La torre estava protegida amb un fossar. Tenia dues plantes i una plataforma superior.  A la primera planta hi havien els magatzems de munició, queviures i algunes armes, a més, d’un aljub. A la planta que podríem anomenar “ principal” hi havia dos allotjaments: un pel oficial i un altre per la tropa.  També en aquesta planta s’hi trobava l’accés a la torre des de l’exterior, mitjançant una escala que es podia recollir. Des d’aquesta planta es pujava a la part superior amb una escala de cargol. També hi havia una xemeneia, però el seu objectiu era pujar els projectils a la plataforma superior.

Amb el temps ha patit diverses modificacions; tot i així quan la visitem podrem reconèixer molts d’aquest indrets i les funcions esmentades, ja que es conserva prou bé.

Des de la part superior tenim una vista immillorable de l’entrada del Port de Maó i dels voltants; també ens hi podem fixar amb el “matacán” que dona directament al lloc d’entrada, defensant d’aquesta manera la torre de possibles intrusions, ja que habitualment des del matacán es tiraven projectils, pedres, olis i líquids calents, etc., sobre els assaltants.

Just per sobre l’entrada es pot veure el matacàn

Recordeu quan la visiteu que és un indret històric i que mereix no només el nostre reconeixement com a testimoni  de la nostra història, sinó també, que cuidem i respectem la seva estructura i voltants.

 (*) del llibre “Fortificaciones de Menorca (I)” de Francisco Fornals.

Bibliografia: Fortificaciones de Menorca (I) El Fuerte Marlborough y la Torre d’en Penchat de Francisco Fornals

  ———————————————————————————————————————————————————————

Es fantástico comprobar que todavía podemos disfrutar de pedazcitos de nuestra historia. Monumentos y restos que nos permiten conocer más sobre nosotros y sobre nuestros antepasados.

En los alrededores de la Cala Sant Esteve hay un pequeño cerro conocido como el cerro del turco, o también, cerro del Penjat.

Torre d’en Penjat y alrededores

Justo aquí fue construida, hacia 1798, la torre de defensa conocida como Torre d’en Penjat, y también, como Torre Stuart, nombre del general inglés que la mandó construir.

Su misión era defender la artillería costera. Sus dimensiones son pequeñas, pero suficientes para dar cabida a una pequeña guarnición con víveres para poder resistir un asedio de unos 10 días (*).  En su parte superior encontramos una plataforma donde se alojaban una o varias piezas de artillería, a menudo, sobre una pieza giratoria que permitía ser dirigida con facilidad hacia el objetivo.

La torre estaba protegida por un foso. Tenía dos plantas y la plataforma superior. En la primera planta se encontraban los almacenes de munición, víveres y algunas armas, además de un aljibe. En la planta que podríamos llamar “principal” existían dos alojamientos: uno para el oficial y otro para la tropa. También en esta planta estaba el acceso a la torre desde el exterior, a través de una escalera que se podía recoger, asegurando así su defensa. Desde esta planta se subía a la plataforma superior por una escalera de caracol. También tenía una chimenea,  pero su objetivo era subir, a través de ella, los  proyectiles a la plataforma superior.

Plataforma superior

Con el paso del tiempo, la torre ha sufrido diversas modificaciones, pero aún así, cuando la visitemos podremos reconocer muchas de sus partes y de las funciones mencionadas.

Desde la plataforma superior tenemos una vista inmejorable de la entrada al Puerto de Mahón y los alrededores; también veremos  el “matacán” que da directamente sobre la entrada de la torre defendiéndola de este modo de posibles intrusiones ya que habitualmente desde el matacán se arrojaban proyectiles, piedras, aceite u otros líquidos calientes, sobre los asaltantes.

Recordar cuando la visitéis que es un lugar histórico y que merece no sólo nuestro reconocimiento como testimonio de nuestra historia, sino también, que cuidemos y respetemos sus estructuras y entorno.

(*) del libro “Fortificaciones de Menorca (I)” de Francisco Fornals.

Bibliografía: Fortificaciones de Menorca (I) El Fuerte Marlborough y la Torre d’en Penchat de Francisco Fornals

———————————————————————————————————————————————————————

Curiositat: sembla ser que el dissenyador de la torre encarregada pel general Stuart va ser el capità britànic D’Arcy, qui probablement es va inspirar en les torres espanyoles d’Alcaufar i Punta Prima per construir-la.  Posteriorment a aquesta data, per tota Anglaterra, Escòcia i Irlanda es van construir torres de defensa d’aquest tipus, i es creu que va ser aquest capità anglès qui va difondre aquesta construcció per tota la Gran Bretanya.

En aquestes imatges podeu veure la similitud de les torres.

Curiosidad: parece ser que el diseñador de la torre encargada por el general Stuart fue el capitán británico D’Arcy, quien probablemente se inspiró en las torres españolas de Alcaufar y Punta Prima para construirla. Posteriormente a esta fecha, por toda Inglaterra, Escocia e Irlanda, se construyeron torres de defensa de este tipo, y se cree que fue este capitán inglés quien difundió este tipo de construcción por toda Gran Bretaña.

En estas imágenes podéis ver la similitud de las torres.

 

Advertisements